خالتور از جان سینمای ایران چه می‌خواهد؟!

0
598
پوریا پورسرخ، محمدرضا شریفی نیا، مهران غفوریان و علی صادقی در فیلم خالتور

اهالی گیشه هفت سلام. این هفته هم طبق معمول سراغ باکس آفیس فیلم‌های در حال اکران می‌رویم تا ببینیم گیشه کدام فیلم رونق بیشتری داشته است. خفه‌گی آقای جیرانی که گویا فعلا خیال واگذاری صدر جدول پرفروش‌ترین‌های هفته را ندارد. در هفته‌ای که گذشت خالتور، نام خودش را در سه فیلم پرفروش هفته ثبت کرد. ببینیم بقیه فیلم‌های روز در چه وضعی قرار دارند.

باکس آفیس فیلم‌های در حال اکران – هفته سوم آبان

رتبه نام فیلم هفته تعداد سالن فروش هفتگی مجموع فروش
۱ خفه‌گی ۳ ۱۳۰ ۷۷۱,۳۳۰,۰۰۰ ۲,۹۷۶,۹۰۹,۰۰۰
۲ زرد ۵ ۱۱۵ ۵۸۲,۹۸۹,۰۰۰ ۴,۲۳۹,۲۱۴,۰۰۰
۳ خالتور ۱ ۸۴ ۵۵۲,۹۷۶,۰۰۰ ۷۲۷,۷۹۸,۰۰۰
۴ خانه دختر ۴ ۱۱۶ ۴۵۷,۲۱۱,۰۰۰ ۲,۴۰۳,۲۷۵,۰۰۰
۵ قهرمانان کوچک ۵ ۱۳۱ ۳۸۱,۵۴۹,۰۰۰ ۱,۸۰۵,۲۸۴,۰۰۰
۶ ملی و راه‌های نرفته‌اش ۸ ۴۲ ۱۵۴,۱۷۵,۰۰۰ ۱,۸۰۶,۶۴۷,۰۰۰
۷ ایتالیا ایتالیا ۵ ۴۰ ۱۴۲,۱۳۴,۰۰۰ ۱,۲۰۳,۱۴۵,۰۰۰
۸ حقه‌باز دم‌دراز ۴ ۴۲ ۸۱,۷۵۳,۰۰۰ ۲۹۱,۱۳۶,۰۰۰
۹ شَنل ۳ ۳۳ ۶۰,۶۰۱,۰۰۰ ۱۹۰,۲۲۹,۰۰۰
۱۰  غیر مجاز  ۱  ۲۵  ۵۹,۴۴۶,۰۰۰  ۷۲,۲۸۲,۰۰۰

خفه‌گی پیش می‌تازد

خفه‌گی فریدون جیرانی در سومین هفته اکرانش همچنان پرفروش‌ترین فیلم هفته شد. زرد هم مثل هفته قبلش در دومین پله جدول پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت. خالتور، خانه دختر را یک پله به عقب راند و خودش در جایگاه سومی نشست و بدین ترتیب خانه دختر به جایگاه چهارم باکس آفیس فیلم‌های هفته نقل مکان کرد. قهرمانان کوچک هم با یک پله سقوط پنجمین فیلم پرفروش هفته گذشته شد.

جدال فیلم فارسی با فیلم هنری

از دیرباز در عرصه فیلمسازی اصطلاحاتی مانند فیلم فارسی، گیشه‌پسند یا فیلم تجاری باب شده است. وقتی می‌گوییم فیلم گیشه‌پسند یعنی این فیلم چندان بار محتوایی و زیبایی‌شناختی ندارد و تنها به هدف سرگرم ساختن مخاطب و فروش بیشتر ساخته شده است. این دست فیلم‌ها معمولا در سینمای بدنه جای دارند. این نوع سینما با واکنش‌های مثبت و منفی فراوانی روبرو بوده است. سازندگان این قبیل فیلم‌ها معمولا با تکیه بر اینکه صنعت سینما برای سرگرمی است از سبک فیلمسازی‌شان سرسختانه دفاع می‌کنند.

در اینکه یکی از اهداف سینما سرگرمی است و اغلب مردم برای سرگرم شدن به سینما می‌روند، شکی نیست اما سوال اینجاست که آیا سینمای تجاری به معنی از کیفیت زدن و توسل به هر حربه‌ای برای نگه داشتن تماشاگر روی صندلی سینماست؟ اگر مقایسه سطحی بین فیلم‌های به اصطلاح تجاری ایرانی (مانند خالتور) و خارجی بیاندازیم، تفاوت از زمین تا آسمان نیست؟!

حالا با اکران فیلم خالتور و قرار گرفتن آن در بین سه فیلم پرفروش هفته، نزاع همیشگی بین موافقان و مخالفان به اصطلاح فیلم فارسی بالا گرفته است.

حرف همیشگی تهیه‌کننده‌ کهنه‌کار: سینما دانشگاه نیست!

آرش معیریان و محمدحسین فرح‌بخش دو تن از سینماگرانی هستند که تکلیفشان با خودشان معلوم است. این دو در طی سالهای فعالیتشان در پی سرگرم کردن مخاطب و فتح گیشه بوده‌اند. محمدحسین فرح‌بخش که کلا با اطلاق فیلم فارسی به آثارش مشکل جدی دارد معتقد است فیلم چه جدی چه طنز باید مردم را سرگرم کند و اوقات فراغتشان را پر کند. او که به طور جد با اصطلاح فیلم روشنفکرانه مشکل دارد بارها گفته است از سبک فیلمسازی‌اش راضی است و از آنها دفاع می‌کند.

از دست ندهید:  گیشه هفت: پرفروش‎ترین فیلم‌های ایرانی در هفته سوم تیر

او گفت: هیچکس برای یاد گرفتن فلسفه و ادبیات از خانه به سینما نمی‌رود. مردم برای سرگرم شدن به سینما می‌روند، سینما فرهنگسرا و دانشگاه نیست. فرح‌بخش در عین اینکه فیلم‌های دیگرش مانند مستانه، آواز قو و زندگی خصوصی را به سلیقه شخصی‌اش نزدیک‌تر دانست ادامه داد: اصل سرگرم کردن مردم است!

فرح‌بخش که در مقام کارگردان، ماه گذشته فیلم پا تو کفش من نکن را روی پرده داشت، حالا در جایگاه تهیه‌کننده در کنار معیریان قرار گرفته است تا خالتور را روی پرده ببرد.

خالتور
مهران غفوریان، محمدرضا هدایتی و محمدرضا شریفی نیا در نمایی از فیلم خالتور

خالتور، خالتور است؟

کلمه خالتور از واژه خالتورا به معنای سطلِ آشغال می‌آید و معمولا در موسیقی به کار برده می‌شود. وقتی یک اثر موسیقایی ارزش هنری چندانی ندارد و کار با کیفیتی نیست واژه خالتور را برای آن به کار می‌برند. البته در موسیقی، خالتوری به معنای بداهه‌نوازی نیز به کار برده می‌شود.

در کل وقتی یک اثر هنری یا ادبی با کیفیت پایین تولید شود و چندان ارزش نداشته باشد به آن خالتور می‌گویند. حالا این لغت دستمایه ساخت فیلم جدید آرش معیریان شده است. در دیدگاه بسیاری از منتقدان خالتور یک فیلم خالتور است و به بهانه سرگرم کردن مخاطب یک فیلم سطحی ساخته شده است.

اما همین خالتور فعلا در هفته اول اکرانش با فروش ۵۵۲,۹۷۶,۰۰۰ تومانی سومین فیلم پرفروش هفته شده است و توانسته مردم را به سینما بکشاند. باید دید این روند فروش در هفته‌های آینده چطور پیش می‌رود.

همه راه‌ها به خالتور ختم می‌شود

داستان فیلم کمدی-موزیکال خالتور درباره سه جوان موزیسین است که در آغاز راه فعالیت هنری‌شان قرار دارند. آنها دلشان می‌خواهد موسیقی خاصی تولید کنند و تن به موسیقی‌های سبک بازاری ندهند و به اصطلاح هنری باشند اما مخاطبان از قطعاتشان استقبال نمی‌کنند. پس ناچار به سراغ سبکی از موسیقی می‌روند که هیچ کارشناس موسیقی آن را جدی نمی‌گیرد ولی عامه‌پسند است.

خالتور
امیرحسین صدیق و سحر قریشی در فیلم خالتور

بازیگران: محمدرضا شریفی نیا، پوریا پورسرخ، مهران غفوریان، علی صادقی، سحر قریشی، مریم امیرجلالی، اصغر سمسارزاده، امیرحسین صدیق، بهروز قادری، مهشاد مخبری، محمدرضا هدایتی، رسول نجفیان، مریم معصومی، اردشیر کاظمی، بیتا عالمی، پوریا نیک جو، محمدرضا عباسی، مونا شناس، فریده خادم الحسینی‌، علی غلامی، الهه شجاعی، حسین لواسانی، جلیل ملک‌زاده، مسعود رضاخواه، مهدی غفاری، مهدی تجلی، مهدی حاجی‌زاده، سعید روشن، امیر جعفری، حسن امیرزاده، علی صالحی، سیامک دباغ، شاهین دیبایی، فریاد صالحی.

مسلما قرار نیست همه تماشاگران آثار کیارستمی یا اصغر فرهادی را دوست داشته باشند و اگر کسی دلش خواست فیلمی صرفا سرگرم‌کننده و خنده‌دار ببیند به او وصله نفهمیدن بزنیم، اما در سینمای حرفه‌ای جهان فیلم‌های تجاری و گیشه‌پسند هم با کیفیت‌های بالا ساخته می‌شوند.

نمونه کوچک دقت در ساخت این گونه فیلم‌ها، انتخاب بازیگران آن است. کم نیستند بازیگران صاحب نامی که در یک فیلم پرفروش یکی از شاهکارهای کارنامه هنری‌شان را به نمایش گذاشته‌اند. پس کاش خالتورهای ما سر و شکل حرفه‌ای‌تری پیدا کنند و به سینمای تجاری ما رونق ببخشند.

خالتور را ببینید و دیدگاهتان درباره آن را با ما دوستان کافه گیشه هفت در میان بگذارید.📽🌻🎬

خالتور از جان سینمای ایران چه می‌خواهد؟!
5 (100%) 1 vote
با عضویت در کانال تلگرام روزچین هیچ مطلب مهمی را از دست ندهید!
Placeholder

افزودن دیدگاه